آیا صبح نزدیک نیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباصالح المهدی

سلام، همین رو بگم که خدا را فراموش نکنید.
نمی دونم بعضی وقتی ها که خورشید می رود پشت ابر چه حالی می شوید. من روزهای آفتابی را دوست دارم. ان شاءالله یک روزی می رسه که دنیا و آسمون برای همیشه آفتابی و بهار می شه و خزونی که دنیا بهش گرفتار شده از بین می رود. به مطلب زیر توجه کنید، از مجله ی خورشید مکه تایپ کردم. امیدوارم خوشتون بیاد ولی در چند قسمت تقدیمتان می کنم. یک هدیه هم برای ... دارم که در آخر عرض می کنم .

آیا صبح نزدیک نیست؟

امام باقر علیه السلام در وصف وجود امام علیه السلام می فرماید:« امام آن خورشید طلوع کننده ای است که با نورش به علم عظمت می بخشد. آن خورشید در افقی قرار گرفته که نه دست ها توان رسیدن به آن را دارد و نه چشم ها یارای دیدن او را».(1)

تشبیه امام عصر ارواحنا فداه به خورشید در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم(2)، ائمه معصومین علیهم السلام (3) و حتی خود امام عصر ارواحنا فداه آمده است که امام عصر علیه السلام و غیبتشان را به خورشید پشت ابر تشبیه کرده اند؛ خورشیدی که با وجود قرار گرفتن در پس ابر، فیوضات و برکات خویش را به زمین عرضه و همه را از نور وجودش بهره مند می کند. امام عصر ارواحنا فداه در کلامی در این باره می فرمایند:« اما نحوه ی بهره برداری از من در عصر غیبتم، همچون استفاده از خورشید است زمانی که ابر آن ها را از دیده پنهان نماید.»(4)؛ وجوه تشبیه غیبت امام عصر ارواحنا فداه به خورشید پشت ابر را می توان در کتاب های بحار الانوار (5)، مصلح غیبی(6) و دیگر کتب مشاهده نمود.

از دیگر تشبیهاتی که می توان میان امام عصر ارواحنا فداه و خورشید منظور کرد، تشبیه غیبت و ظهور ایشان است به غروب و طلوع خورشید. این تشبیه که کمتر به آن پرداخته شده است را می توان در برخی آیات و روایات مشاهده نمود؛ مثلا در آیه انتهایی سوره مبارکه قدر، از ظهور امام عصر ارواحنا فداه

به طلوع فجر تعبیر شده است؛ همانگونه که امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: « سلام هی حتی مطلع الفجر»(7)؛ یعنی تا زمانی که قائم علیه السلام قیام کند(8) و در جایی دیگر می فرماید: « حتی مطلع الفجر»؛(9) تا این که قائم بپاخیزد.

در روایات نیز ظهور و وجود آن حضرت به "طلوع" و "طالع" تعبیر شده است که از آن جمله می توان به روایات زیر اشاره نمود: امام صادق علیه السلام در روایتی به بیان برخی اوصاف عصر غیبت و ظهور پرداخته است و در جایی که به اوصاف عصر غیبت و فتنه های آن اشاره کرده، می فرماید:« هنگام غیبت امامتان تا این که بر شما طلوع کند( ظهور نماید) همان گونه که خورشید بر شما طلوع می نماید.»(10)سلیمان بن خالد از امام صادق علیه السلام و ایشان نیز از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نقل می کند که فرمود: « چگونه خواهید بود زمانی که از آمدن حضرت مهدی علیه السلام نا امید شدید، تا این که طلوع کند (ظهور نماید) بر شما مانند خورشید»(11)؛ و یا در روایتی دیگر آمده است که: « او (امام زمان علیه السلام)، همان خورشیدی است که از مغرب طلوع خواهد کرد، در میان رکن و مقام ظاهر شده و میزان عدالت را می گستراند و دیگر کسی به دیگری ظلم نخواهد کرد»(12) و روایاتی دیگر از این قبیل. ادامه دارد...

مژده مژده

مژده به نام داران فاطمه ی زهرا سلام الله علیها. از این پس در نوشته هایم سعی می کنم به توضیح یکی از نام ها و القاب بانوی دو عالم بپردازم.

1) مهدیه
بانویی که از سوی پروردگار هدایت یافته است و بدین سبب هرگز گمهراه نمی شود.


التماس دعا.یامهدی

نظرات 1 + ارسال نظر
yaghin جمعه 31 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 06:08 ق.ظ http://yaghin.blogspot.com

سلام بر شما، وقتی خداوند می فرماید الیس صبح بقریب در وعده خود خطا نمی کند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد